Eritrea

Norea i Eritrea 

Noreas samarbeidspartner i Eritrea er Evangeliets Røst. Dette er radioarbeidet til den lutherske kirken i Eritrea. Radioprogrammene gir kristen forkynnelse og praktisk hjelp til livet på språkene tigre, tigrinja og kunama. Det er svært strategisk å bruke radio i Eritrea, da rundt en tredel av befolkningen over 15 år ikke kan lese eller skrive. 

Kristne utgjør rett over halvparten av befolkningen i Eritrea, og muslimer rundt 45%. Om lag 2,2% av de kristne er evangeliske kristne. Alle kirkesamfunn i Eritrea er berørt av forfølgelse. Det er ikke uvanlig at kristne blir arrestert, bortført, eller presset bort fra sine lokalsamfunn. Når muslimer konverterer til kristen tro, blir det ansett som forræderi mot samfunnet og familien. Gjennom radio gjør Norea evangeliet kjent blant unådde grupper i Eritrea. 

 

Bønn for Eritrea: 

Gode Far, vi ber deg for Eritrea, hvor hverdagen for kristne er svært krevende. Vi ber om at de kristne radiosendingene blir til velsignelse for mange mennesker. Må du, Herre, bevare dine sønner og døtre i Eritrea, og bruke programmene til å gi dem oppmuntring og trøst. 

Lærte om bønn via radioen
- Jeg var desperat. Jeg lengtet etter å merke Gud i livet mitt, samtidig som jeg hadde mistet gnisten til å be. Jeg følte bønnene mine ikke nådde fram, troen og håpet om Guds løfter gled gjennom fingrene mine. Ikke var det mange å snakke med heller, for vi er ikke mange som tror på Bibelens Gud her jeg bor. Men midt i en slik vanskelig situasjon kommer Guds hjelp på ulike måter.
Lærte om bønn via radioen
Lærte om bønn via radioen
- Jeg var desperat. Jeg lengtet etter å merke Gud i livet mitt, samtidig som jeg hadde mistet gnisten til å be. Jeg følte bønnene mine ikke nådde fram, troen og håpet om Guds løfter gled gjennom fingrene mine. Ikke var det mange å snakke med heller, for vi er ikke mange som tror på Bibelens Gud her jeg bor. Men midt i en slik vanskelig situasjon kommer Guds hjelp på ulike måter.

Han kaller tilbake sine barn, og plasserer dem der de skal være. Gud kalte meg tilbake på bønnens vei gjennom radioen. Jeg fikk høre om Guds plan for mitt liv gjennom enkle radioprogram, i en tid hvor jeg verken leste Bibelen eller ba. Hver gang jeg hørte på radioen, lærte jeg noe nytt om bønn. Jeg forstod mer av hvor viktig bønn er. Likevel begynte jeg å undre på hvorfor mine tidligere bønner ikke hadde blitt hørt. Da ble jeg minnet på om at jeg burde holdt meg nær Gud i stedet for å snu ryggen til Ham. Gud har nok forestilt seg at slike tunge perioder ikke er tomme og uten frukt. Tvert imot kan man bli velsignet. Jeg er så takknemlig for at Gud brukte radio for å vise meg at Han ser meg, han kjenner meg, og at han har gode tanker for meg og -og livet mitt!

- Mann fra Eritrea

Illustrasjonsfoto: Linda Torkelsen.

Aktuelt fra prosjektet
Sand og mirakler i Swaziland
Det lille kongeriket Swaziland sør i Afrika er et mektig vitnesbyrd på Guds trofasthet. Etter en kjøretur på støvete jordveier åpner...
Les mer
Vitnesbyrd fra Eritrea:
–Vi er 16 blinde ungdommer. Vi er blinde, og vi hører på kristne radiosendinger.
Les mer
Guds hjelp i desperasjonen
En radiolytter i Eritrea forteller at hun ble desperat etter Gud da hun sluttet å be. Gjennom kristne radiosendinger fant hun tilbake til troen....
Les mer